De canyon bij uitstek in België. Prachtige, rode uitgeschuurde rots en leuke avontuurlijke paadjes. De bovenloop kan best vrij moeilijk zijn. De onderloop is dan weer heel populair, en druk, zeker op zondag.

Parkeer aan ruime parking aan de herberg Ninglinspo in Sedoz. Vertrek via het bos naar La Chaudière. Na enkele meters steek je al een eerste boomstam brugje over. Er is een wirwar van paadjes, maar die gaan allemaal dezelfde richting uit. Blijf gewoon de Ninglinspo stroomopwaarts volgen. De leukste paadjes blijven het dichtst bij deze bergrivier. Honderd meter naast de rivier loopt een brede bosweg, breed genoeg voor een 4×4, dit pad nemen we op de terugweg.

La Chaudière is een indrukwekkende canyon… naar Belgische normen dan. De meeste toeristen wandelen slechts tot hier. Het is een heel eind stappen naar Bain de Cerf & Diane. Volg gewoon de geaccidenteerde paadjes langs de Ninglinspo.

Halverwege kruis je de bredere bosweg ter hoogte van een doorwaadbare plek. De bosweg loopt nu links van de Ninglinspo. Vanaf dit punt wordt het smalle pad langs de Ninglinspo echt wel moeilijker. De brugjes zijn dan ook niet meer in de allerbeste staat en wat klauterwerk is bij momenten nodig. Maar dat maakt het er alleen maar leuker op! Let wel, enkel geschikt voor mensen met een vaste voet – echt hoog is het nooit, verre van eigenlijk, maar je kan toch ongelukkig vallen.

Om het aantal brugjes op te noemen en of je nu links of rechts van de Ninglinspo moet stappen, daar beginnen we niet aan. Het is een lekker chaotisch en de ontelbare watervalletjes en uitgeschuurde rotsen maken de Ninglinspo net zo uniek in Belgïe.

Op het einde van de moeilijke tweede helft kom je op de samenvloeiing van de Rau des Blanches Pierres in de Ninglinspo. Hier heb je ook Bain de Diane. Vanaf nu verandert de omgeving opnieuw en klim je snel uit deze nauwe canyon. Er is een leuning voorzien op het meest steile stuk.

Eenmaal boven de rotskam gekomen, heb je twee keuzes. Ofwel volg je nu richting Point de Vue Drouet met zijn schuilhut, blauwe rechthoek, 6km in het totaal. Je loopt terug langs een lang en breed pad door een donker bos tot je aan het uitzichtpunt boven de Ninglinspo uitkomt. Via een lange zigzag kom je dan terug aan de Amblève uit.

Ofwel kort je hier in, en zoek je het brede bospad op dat we halverwege gekruist hebben. Je houdt hiervoor links aan, klimt nog een heel klein beetje door en vrij snel krijg je alweer de Ninglinspo in de gaten. Je steekt die over (opnieuw een doorwaadbare plek) en volgt het 4×4 snel terug naar beneden. Waar je daarstraks uren aan het sukkelen was om via de steile rotspaadjes omhoog te stappen, stap je nu in een half uurtje terug naar de parking.

De Ninglinspo is absoluut uniek in België. Je kan de wandeling makkelijk combineren met andere leuke trajecten in de buurt. En gewoon dit stukje even komen wandelen, van ocharme maar 5km, is zonder meer de moeite al meer dan waard. Asbolute aanrader!