De klassieker langs de Hoëgne vanaf Passerelle de Belle Hé tot Pont du Centenaire en terug via het uitzichtpunt boven de Hoëgne om dan ter hoogte van Cascade Léopold II terug af te zakken naar de Hoëgne.

De vallei van de Hoëgne is een oudgediende op enkele minuten van Verviers: het is een romantische, mooie, wilde, avontuurlijke én populaire wandeling die uitstekend onderhouden is met talloze brugjes en mini watervalletjes. En zelf al tijdens de Belle Epoque jaren was de Hoëgne populair bij de rijke adel: dit woeste dal werd toen afgeschilderd als “net zo avontuurlijk als Congo”!

Het avontuur begint eigenlijk nog in de wagen zelf. Je rijdt door het bos richting Hoëgne om dan dwars door de Hoëgne te moeten rijden om aan de overkant aan de parking te geraken! Vanaf de parking volgen we de Hoëgne stroomopwaarts. Je wandelt door een poort en volgt grotendeels het blauwe kruisje. De wandeling is nooit gevaarlijk maar je stapt wel over avontuurlijk terrein vol wortels, rotsen en knuppelpaadjes – en die kunnen soms glibberig zijn. Zorg dus voor goeie wandelschoenen.

Deze wandeling gaat op alle gebied crescendo: het pad, het dal en de rivier wordt ruiger naarmate je stijgt. We volgen de rivier dan ook zo’n dikke drie kilometer, met 150m hoogteverschil tussen de parking en de Passerelle du Centenaire.

De eerste paar stappen na de parking verlopen nog heel gemoedelijk, een mooi comfortabel pad. Maar al snel is de toon gezet met twee brugjes die je door een mini eilandje van de Hoëgne loodsen. Het aantal brugjes en knuppelpaden gaan we niet tellen – daarvoor zijn er gewoon teveel! Na je eerste kilometer kom je aan de Cascade Léopold II, een naar Belgische normen best wel spectaculaire waterval, en waar je in de winter soms wel eens heel stoere – én zeer ervaren – kayakkers bezig ziet.

Aan de waterval is ook een ruime picknickplek in het bos, zeker een aanrader om met de de hele familie gezellig te picknicken alvorens de Hoëgne verder te ontdekken. We raden daarom aan om rond het middaguur te vertrekken, zodat je vooraan in de wandeling kan picknicken (en de rugzak lichter maken) en dan de hele namiddag rustig de tijd hebt om te genieten van de rivier.

We blijven de Hoëgne stroomopwaarts volgen en wisselen vaak van oever. Het pad is avontuurlijk maar goed onderhouden. Het is dan ook een populaire plek en de kans dat je hier alleen wandelt is vrij gering. Zeker op een zondag is dit een – verdiende – geliefdkoze wandeling. Het is het soort natuurschoon waarbij je even vergeet dat je je in België bevindt en waar het vakantiegevoel niet ver weg is.

Neem je tijd, kijk waar je voeten zet, en geniet vooral van de natuur. Het traject is maar 7km en je kan ook altijd op je stappen terug keren, wat het zeer geschikt maakt qua familiewandeling. En in de zomer spelen kinderen graag in het ondiepe water van de Hoëgne, dat bezaaid is met grote rotsblokken. Avontuur – en natte voeten – verzekerd!

Een goeie twee kilometer na de waterval en talloze brugjes later komen we aan de Passerelle du Centenaire (ook wel als Pont de la Vecquée gemarkeerd op sommige kaarten): een overdadig versierde brug. Dit is het einde van de vallei van de Hoëgne en we slaan linksaf, om dan na enkele meters opnieuw linksaf te slaan. We keren terug naar het vertrekpunt, maar nu hoog boven de Hoëgne. Ietsje verderop splits de weg maar we houden mooi links aan, parallel met de rivier, nog steeds het blauw kruisje volgend.

Na een kilometer en net na opnieuw een splitsing links, komen we aan een belvédère met een hut, 50m boven de Hoëgne en met een mooi zicht op het dal. We volgen het pad gedurende zo’n anderhalve kilometer, tot we hoog boven de Cascade Léopold II aankomen (ter hoogte van een verharde weg). Een steile afdaling brengt ons terug naar de waterval. Wil je je knieën die afdaling besparen dan kan je ook gewoon de verharde weg tot aan de parking volgen.

Het volledige “blauwe kruisje” traject maakt hier nog een ommetje naar Sart-Station maar omdat we een extra klim en de drukkere nationale weg liever vermijden stappen we de laatste kilometer liever opnieuw langs de Hoëgne via het ondertussen bekende pad richting parking.

Een dikke 7km en enkele uren later sta je opnieuw aan Pont de Belleheid. Daar zijn voldoende mogelijkheden om je succesvolle ontdekkingsreis langs de ruige Hoëgne te vieren!

Parking: E42 Verviers – Sankt-Vith, afrit 9 Sart, de snelweg oversteken en dan een halve kilometer richting Sart-Station. Links indraaien en afdalen door het bos naar de Hoëgne.  Om op de ruime – en populaire – parking te geraken moet je dwars door de rivier!

Wandelroute: een avontuurlijke wandelroute grotendeels aangeduid met blauw kruis op de wandelkaart “Pays des Sources carte nord”. Op de bekende Hoge Venen wandelkaarten staat de wandeling net niet.

Afstand: 7 km en 2 1/2 uur. Tussen de 360m en 510m hoogte. Belvédère op 490m.

Anders: je kan ook beginnen in Hockai ter hoogte van de viaduct en daar de oude spoorweg gedurende een kilometer volgen tot aan Passerelle de Centenaire. Ter hoogte van Pont de Belleheid en Cascade Léopold II kan je nog een lusje extra maken met een klim naar Sart-Station – dit is het originele traject dat het blauwe kruisje volgt. In de beschrijving hierboven vermijden we deze klim.
Horeca: aan de Pont de Belleheid zijn enkele cafés en restaurants. Langs het traject kom je geen bewoonde wereld tegen.

De wandeling kan hier gedownload worden in verschillende formaten op Wikiloc.