Verleden zomer kregen we voor het eerst de prototypes van Sea to Summit’s matjes te zien, die zich voor de eerste keer aan slaapmatjes wagen. Meteen was duidelijk dat dit iets unieks ging worden, een matje zoals we er nog nooit eentje gezien hebben. En wat een keuze aan modellen.

Het eerste dat opvalt zijn de honderden individuele kamers, die ze bij Sea to Summit Air Sprung Cells noemen. Niet een paar horizontale of verticale buizen zoals we dat gewend zijn, maar honderen cellen die onafhankelijk vervormen op zich aan de contouren van je lichaam aan te passen. Ons hybride testexemplaar had 396 van die cellen; en er zijn modellen die tot 788 van die Air Spring Cells gaan.

Het tweede dat opvalt is de zeer uitgebreide range die ze meteen aanbieden. 8 types, samen goed voor 22 modellen. En die range zit héél slim in elkaar. Even zien.

Ultra Light gebruikt enkel grote kamers, waardoor het aantal individuele cellen “beperkt” blijven tot gemiddeld 181, met een dikte van 5 cm (2 inch). De Ultralight serie, net als alle andere series komt, in een niet geïsoleerde versie voor de zomer (R 0.7) en een geïsoleerde versie voor de tussenseizoenen (R 3.3). Als isolatie wordt een synthetische high-loft vezel gebruikt, zoals we die kennen in andere synthetische matjes (en puffies) in combinatie met Exkin Platinum, een metaalachtige layer die à la survivaldeken de warmte weerkaatst. Binnen de Ultralight series heb je Small, Regular en Large in een tapered (mummy) vorm.

Comfort Light gebruikt een hybride oplossing van grote kamers voor het hoofd en de benen, en een dubbele laag “high resolution” cellen voor de torso, die het meeste weegt. Dat wilt dus zeggen dat het hoofd en de benen dezelfde medium resolution cellen krijgt als in de Ultra Light serie, weliswaar 6.3cm dik nu (2.5 inch), en een dubbele laag fijne cellen krijgt voor de torso, zoals in de Comfort Plus. Die dubbele laag is zo gebouwd dat de cellen bovenaan overlappen met die van de cellen onderaan. Je kan dus spreken van een “offset”, waardoor er geen cold-spots mogelijk zijn. Opnieuw is er een niet geïsoleerde variant (R 1.0) en een geïsoleerde, goed voor een stevige R 4.2. en gemiddeld 331 cellen. Opnieuw Small, Regular en Large in tapered vorm.

Comfort Plus gebruikt een dubbele laag high resolution cellen. Beide lagen worden onafhankelijk opgeblazen, opnieuw goed voor 6.3cm (2.5 inch). De twee grote voordelen van dit systeem zijn a) je kan de onderste laag hard opblazen, zodat je een maximum aan isolatie verkrijgt (hoe harder opgeblazen, hoe dikker en hoe warmer), maar je kan ervoor kiezen om de bovenste laag net iets minder hard op te blazen zodat die zich beter aan je lichaam aanpast. Warmte én comfort dus. En b) je hebt een backup dankzij die dubbele, onafhankelijke laag met twee ventielen: als één laag lek gaat kan je gewoon verder op de andere. Geen “catastrophic failure” mogelijk dus bij dit model – enne… alle matjes komen uiteraard met een repartiekit, goed tot gaatjes van 2mm. De Comfort Plus komt ongeïsoleerd (R 2.5) en geïsoleerd (R 5.0) in Small, Regular en Large, in tapered vorm. De geïsoleerde modellen hebben er ook nog eens een rechthoekig model bij in Regular en Large. Gemiddeld heb je 548 cellen.

Voor ons trekkers kijken we best binnen de Sea To Summit matjes naar de geïsoleerde matjes. Een niet geïsoleerde mat kan eventueel ook, maar dan ben je beperkt tot het zomerseizoen, of je combineert dit achteraf met een mousse (CCF) matje om het zo verder te kunnen gebruiken, maar voor de goeie 100 gram extra dat een geïsoleerd matje meer weegt, ga je best gewoon meteen voor een geïsoleerde variant.

De Ultra Light Insulated (R 3.3) zal prima werken voor minstens 6 maanden op het jaar, en als het weer een beetje meevalt wellicht 9 maanden ook. Ons testexemplaar was een Comfort Light, met zijn R 4.2 goed voor sneeuw en vorst. Comfort Plus (R 5.0) is misschien iets meer alpinisme georiënteerd, of puur wintertrekking, maar je zult zien dat de Comfort Light het eigenlijk ook heel erg goed doet op sneeuw. Samengevat, de twee matjes die ons het interessants leken waren de single layer Ultra Light Insulated voor 440g, 181 cellen en R 3.3, en vooral de hybride Comfort Light Insulated voor 580g, 331 cellen en R 4.2. Het is die laatste, weliswaar in de Large variant (Regular was eigenlijk nog beter geweest naar gewicht toe 580g vs 695g voor de Large) waar wij een half jaartje mee gespeeld hebben.

Wat we zo leuk vinden aan deze Sea to Summit range is dat ze niet ingesteld zijn om het allerlichtste, of allerwarmste matje te ontwikkelen. Dergelijke zaken vind je al bij de bestaande matjesfabrikanten. Neen, Sea to Summit zet in op moderne technieken, lightgewicht – maar niet ultralichtgewicht – en vooral comfort. En dat vinden we nu eens leuk zie. Ondertussen zijn de matjes al zo licht geworden dat je eigenlijk best wel kan permitteren om opnieuw 100 – 200 gram extra te dragen als dat betekent dat je werkelijk stukken beter zal slapen.

Sea to Summit heeft dit goed gezien en komt dus uit het niets met zijn unieke matjes. Extra keuze voor ons trekkers, altijd fijn. We spraken met een ontwikkelaar en die vertelde ons de matjes gemaakt zijn in een fabriek die normaal enkel opblaasbare reddingsvesten maakt. Nu blijkt dat de verplichtingen zeg maar, en de precisie, voor het maken van reddingsvestjes, erg hoog zijn. Je snapt wel dat er niet nu en dan een fout exemplaartje kan tussen zitten als het om reddingsvestjes gaat. Wel, je ziet het al aankomen, diezelfde kwaliteit vind je terug in de Sea to Summit matjes, die net zo streng gemaakt zijn als reddingsvesten. Je blaast de matjes in principe op met je mond, maar er zijn ook enkele leuke accessoires die hierbij helpen, zoals de Jet Stream Pump Sack of de Air Stream Dry Sack. Dankzij een speciale TPU laminaat binnenin moeten je geen schrik hebben voor bacteriën of de opbouw van schimmel in het matje. Oh en het gevreesde delamineren is niet mogelijk bij de Sea to Summit matjes want ze gebruiken een moleculaire binding in plaats van lijm!

Het Sea to Summit Comfort Light matje namen we mee in november naar het Mont-Blanc massief. Net in het midden van een twee weken durende, één keer om de 10 jaar, superstorm. Resultaat: meters sneeuw, stormwind en stevige wintercondities. Normaal gebruiken we altijd een extra mousse matje wanneer we op wintertrekking gaan, maar hier deden we dit bewust niet, zodat we het matje extra goed konden testen. Een eerste test in de vallei, op sneeuw en bij vriestemperaturen ging goed. De volgende test was in het hooggebergte, op de gletsjer. Sneeuw en ijs. En rukwinden. Stevige rukwinden. Geen probleem. Je vraagt je af waarom je een Comfort Plus zou nemen want deze Comfort Light doet het erg goed op sneeuw (nuja het verschil is dan ook maar R 0.8 met de Comfort Plus). We dachten dat dit meer een drieseizoenen variant ging zijn maar eigenlijk doet die het erg goed in winteromstandigheden.

Diezelfde Mont-Blanc trip moesten we te voet evacueren uit het hooggebergte in het holst van de nacht en zochten we beschutting onder het afdak (dat overigens aan alle kanten open was) van het bergtreinstation op  1900m. Een nachtje op asfalt, met vriestemperaturen en een stormwind op de Sea to Summit Comfort Light. Een niet geplande test zeg maar, maar uiteindelijk nog erg goed en comfortabel geslapen die laatste paar uur!

Ook in de Vogezen ging de Sea to Summit mee voor een meer klassieke wintertrekking. Opnieuw flinke wind, sneeuw maar niet de freak temperaturen van -15°C en lager zoals voorspeld, eerder normale temperaturen onder nul voor januari daar op 1300m.

Wat wel opviel is dat tijdens beide trips de overige testers, die op een ander matje lagen, maar tijdens de nacht in aanraking kwamen met de Sea to Summit, klaagden over de koude buitenstof van de Sea to Summit. Moment ik leg het uit. We waren telkens met drie man in een tent, en lagen dus vrij dicht opéén, ieder op een ander matje. De Sea to Summit Comfort Light Large is een stevige mat van 201 x 64cm, die dus meer dan één derde van de tent inneemt. De overige matjes lagen er gewoon naast, links en rechts. Zo kwamen de andere testers bij het draaien in contact met het Sea to Summit matje en vonden ze dat het matje qua materiaal koud aanvoelt. Tijdens een tweede trip, met andere testers, kregen we dezelfde opmerking te horen. Het materiaal voelt koud aan. Terwijl de mat goed isoleert, want slapen op sneeuw en ijs is inderdaad geen probleem voor deze mat. Maar het comfortgehalte had inderdaad hoger gekund, door de stof aangenamer te doen aanvoelen. Vergelijk het een beetje met een houten vloer die altijd warmer zal aanvoelen dan een stenen vloer bij dezelfde kamertemperatuur. Nu als slaper op de Sea to Summit mat had je er minder last van, wellicht warmt de stof op na een tijdje en neemt het je lichaamstemperatuur over. Maar de “niet bedekte” stukjes voelden inderdaad koud aan. Dat mogen ze dus gerust herzien van ons.

Het comfort van deze nagelnieuwe Sea to Summit reeks matjes is erg hoog dankzij de unieke Air Sprung Cells, een staaltje super engineering. De hybride oplossing van de Comfort Light zoals hier getest is volgens ons het beste matje uit de reeks, een goeie combinatie warmte, comfort en gewicht. En het presteert nog eens veel beter dan verwacht op sneeuw en ijs waardoor we deze mat zeker zouden durven gebruiken voor wintertrekking in bijvoorbeeld de Ardennen.

www.seatosummit.com.au

180 EUR Large
165 EUR Regular